Jak zostać managerem -ecommerce?



E-commerce z roku na rok rośnie w siłę. Każda licząca się na rynku firma korzysta z internetowego kanału sprzedaży. Zarządzanie biznesem internetowym to zestaw umiejętności, które dają gigantyczną przewagę na rynku pracy. Szybko rosnący rynek handlu online jest szansą nie tylko dla firm, które specjalizują się w sprzedaży w sieci, ale i także dla osób szukających swojego miejsca na rynku pracy.

W ostatnich kilku latach jedną z najdynamiczniej rozwijających się branż jest e-handel. Polega on na sprzedaży towarów przy użyciu środków i urządzeń elektronicznych (telefonu, Internetu oraz telewizji).

Wzrost zainteresowania tego typu usługami wiąże się z kolei z ogromnym zapotrzebowaniem na specjalistów w tej dziedzinie. Zawód e-commerce managera jest najczęściej poszukiwany. Tego typu fachowca potrzebują koncerny, duże i mniejsze przedsiębiorstwa, jak również dobrze prosperujące sklepy internetowe. Kim jest ecommerce manager?

Ecommerce manager to osoba, której zadaniem jest szeroko rozumiana obsługa klientów online. Sklep internetowy to jednak nie wszystko. Osoby wykonujące ten zawód znajdziemy również w działach sprzedaży, jako specjalistów od wizerunku firmy realizujących różnego rodzaju kampanie e-marketingowe.

Jest to zawód o szerokim znaczeniu, wiąże się bowiem nie tylko stricte z obsługą klienta ale również i z opracowaniem strategii marketingowej, mającej przyciągnąć nowych, potencjalnych klientów.

Rola managera e-commerce

Ecommerce manager to zawód o szerokim znaczeniu. To specjalista, który powinien dysponować dużą wiedzą i móc pochwalić się odpowiednim bagażem praktyki. Ważne są też upodobania zawodowe – m.in. handel, reklama, narzędzia graficzne czy podstawy programowania. Taka osoba, by zdobyć dodatkowe kwalifikacje może przykładowo zapisać się na studia. Studia ze specjalizacją są pożądane w branży, gdyż przyszły pracownik uczy się na nich, np. strategii e-handlu, projektowania serwisów sprzedażowych, czy zagadnień prawnych związanych z handlem w sieci. Studia kierunkowe dają podstawy i zaplecze, by płynnie wejść w środowisko branżowe i również  sprawnie poradzić sobie z wymaganiami pojawiającymi się już na początku drogi w e-commerce.



E-commerce to nic innego jak sprzedaż produktów za pośrednictwem elektronicznych narzędzi. Do nawiązania transakcji potrzebny jest komputer, tablet lub aplikacja w telefonie no i oczywiście internet. Specjalista od zarządzania tego typu sprzedażą będzie więc e-commerce managerem.

Kiedy weszło RODO?



E-commerce manager to osoba odpowiedzialna za koordynację procesów związanych z dystrybucją usług produktów za pośrednictwem sieci. Począwszy od biznesowego rozpoznania rynku, poprzez nadzór nad płynnością sprzedaży i na dobrych relacjach z klientem.

Manager e-commerce jest odpowiedzialny za wskaźniki sprzedaży w internecie. Osoba ta musi przewidzieć i rozumieć jak użytkownicy korzystają z sieci. Powinna także wiedzieć jak nakłonić ich do podjęcia decyzji zakupowej. Kierownik sprzedaży internetowej odpowiada za:
  • Analizę rynku i konkurencji – na tej podstawie można określić strategię sprzedaży i promocji danego produktu, jak i całej marki oraz innych przez określenie grupy docelowej i dostosowanych formatów komunikacji;
  • Płynność i efektywność sprzedaży online – czy sprzedaż wzrasta i czy utrzymuje poziom w danym okresie;
  • Zdobywanie klientów i utrzymywanie relacji z nimi — klient jest najważniejszy — zarówno pozyskiwanie nowych, jak i zachowanie pozytywnej komunikacji z obecnymi buduje zaufanie do marki i chęć posiadania kolejnych jej produktów;
  • Tworzenie i wdrożenie działań marketingowych z uwzględnieniem nowych trendów w budowaniu wizerunku marki – nadzorowanie akcji promocyjnych, aktualizacja swojej wiedzy o trendy i wyniki badań;
  • Nadzorowanie działań w social media, wykorzystanie mailingu i nowych technologii – bycie kuratorem treści, zapewnienie przepływu informacji, reagowanie na kryzysy i budowanie wizerunku marki oraz przedstawianie oferty klientom;
  • Praca nad rozbudową serwisu i analityka ruchu na stronie – m.in. płynność korzystania z serwisu, jego czytelność i intuicyjność, uwzględnienie zachowań i przyzwyczajeń konsumenckich;
  • Nadzorowanie budżetu firmy, zapewnienie płynności finansowej i zachowanie balansu pomiędzy wydatkami bieżącymi  a finansami przeznaczonymi na rozwój;
  • Szkolenie pracowników.


Manager e-commerce to osoba, która trzyma rękę na pulsie, by cała firma działała sprawnie i efektywnie. Taki specjalista musi szybko reagować na zmiany rynkowe, zachowania klientów i zmiany technologiczne.